КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ З ІСТОРІЇ

 

При оцінюванні навчальних досягнень з історії враховується:

- рівень оволодіння історичними знаннями; знання хронологічних меж періодів, найважливіших історичних подій і процесів; визначення характерних суттєвих рис історичних явищ і подій;

-рівень умінь групування (класифікації) фактів за вказаною ознакою, розкриття причинно-наслідкових зв'язків між подіями;

- рівень оволодіння практичними вміннями й навичками роботи з історичними джерелами; обґрунтування власного ставлення учня до історичної події, явища, діяча.

Усі види оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюються за критеріями, наведеними в таблиці.

Критерії оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти

за усні відповіді

Рівні навчальних досягнень

Бали

Критерії навчальних досягнень учнів

 

І. Початковий

1

Учень (учениця) називає одну-дві події, дати, історичні постаті чи історико-географічні об'єкти

2

Учень (учениця) називає декілька подій, дат, історичних постатей або історико-географічних об'єктів; вибирає правильний варіант відповіді на рівні «так-ні»; має загальне уявлення про лічбу часу в історії

3

Учень (учениця) двома-трьома простими реченнями розповісти про історичну подію чи постать; упізнати її за описом; співвіднести рік зі століттям, століття - з тисячоліттям; має загальне уявлення про історичну карту

 

ІІ. Середній

4

Учень (учениця) репродуктивно відтворює невелику частину навчального матеріалу теми, пояснюючи історичні терміни, подані в тексті підручника, називаючи одну-дві основні дати; показуючи на карті історико-географічний об'єкт

5

Учень (учениця) з допомогою вчителя відтворює основний зміст навчальної теми, визначати окремі ознаки історичних понять, називати основні дати; показувати на історичній карті основні місця подій

6

Учень (учениця) самостійно відтворює фактичний матеріал теми, давати стислу характеристику історичній постаті, установлювати послідовність подій; користуватись за допомогою вчителя наочними та текстовими джерелами історичної інформації

 

ІІІ. Достатній

7

Учень (учениця) послідовно й логічно відтворює навчальний матеріал теми, виявляє розуміння історичної термінології, характеризує події (причини, наслідки, значення), виокремлює деякі ознаки явищ і процесів; «читає» історичні карти з допомогою їх легенди; використовує історичні документи як джерело знань

8

Учень (учениця) володіє навчальним матеріалом і використовує знання за аналогією, дає правильне визначення історичних понять, аналізує описані історичні факти, порівнює однорідні історичні явища, визначає причинно-наслідкові зв'язки між ними, встановлює синхронність подій у межах теми; дає словесний опис історичних об'єктів, використовуючи легенду карти

9

Учень (учениця) оперує навчальним матеріалом, узагальнює окремі факти та формулює нескладні висновки, обґрунтовуючи їх конкретними фактами; дає порівняльну характеристику історичних явищ, самостійно встановлює причинно-наслідкові зв'язки; синхронізує події в межах курсу, аналізує зміст історичної карти

 

ІV. Високий

10

Учень (учениця) використовує набуті знання для вирішення нової навчальної проблеми; виявляє розуміння історичних процесів; робить аргументовані висновки, спираючись на широку джерельну базу; рецензує відповіді учнів; співставляє й систематизує дані історичних карт; синхронізує події вітчизняної та всесвітньої історії

11

Учень (учениця) володіє глибокими знаннями, може вільно та аргументовано висловлювати власні судження, співвідносити історичні процеси з періодом на основі наукової періодизації історії

12

Учень (учениця) системно володіє навчальним матеріалом; самостійно характеризує історичні явища, виявляє особисту позицію щодо них; уміє виокремити проблему й визначити шляхи її розв'язання; користується джерелами інформації, аналізує та узагальнює її

  

Критерії оцінювання тестових завдань з історії

             Тест – комплекс різнорівневих завдань, які сумарно перевіряють досягнення учнів .

            Під час виконання тесту з історії учні повинні виявити:

  • знання історичних фактів, подій, явищ, процесів, термінів, хронології, картографії, культурно – історичних пам’яток;
  • уміння аналізувати, узагальнювати, визначати причини і наслідки історичних подій і явищ;
  • уміння встановлювати відповідність і послідовність між подіями, процесами та періодами;
  • уміння працювати з історичними джерелами, картами, схемами, фотоматеріалами.

Найбільш поширенішими видами тестових завдань з історії України є:

  1. Завдання з вибором однієї правильної відповіді із запропонованих чотирьох ( за кожну вірну відповідь учень одержує 1бал);
  2. Завдання на встановлення відповідності «логічні пари» ( за правильне встановлення всіх чотирьох логічних пар учень одержує 4 бали; за правильне встановлення будь – якої логічної пари учень одержує 1бал, двох – 2бали, трьох – 3 бали);
  3. Завдання на встановлення правильного розташування подій в хронологічній послідовності ( за встановлення всіх чотирьох подій учень одержує 2 бали. Один бал учень одержує за вірну визначену послідовність першої і останньої події чи будь якої іншої (1 і 2, 2 і 3, 3 і 4). Але при цьому вчитель наголошує на це в своєму поясненні перед виконанням тестових завдань і вправ;
  4. Завдання, що мають сім варіантів відповідей. Три з яких вірні ( за правильну відповідь 1 бал. При умові виконання цього завдання учень одержує три бали.

Тестові завдання за визначеною схемою  використовуються під час уроків узагальнення, контролю і корекції навчальних досягнень учнів з вивченої теми. Але за цих обставин вчитель самостійно переводить одержані бали під час виконання роботи в 12-ти бальну систему оцінювання. Наприклад, 24 набраних тестових бали це оцінка 12 атестаційних балів, а 16 тестових балів – 4.